Bloggutmaningen: 11. Hur har jag utvecklats som lajvare?

Alltså jag vet inte, tamejfan.

Jag minns arga inlägg på Galadrims debattforum i slutet på nittiotalet där jag argumenterade för mindre platta historier, genusmedvetenhet och andra genres än fantasy. Jag längtade efter att få berätta historier som kändes, att få spela roller som jag kunde relatera till.

Tio år senare så har jag allt det där. Men fan om det inte är fortfarande det som gör att jag vill gå på lajv. Utsikten att få spela en historia som känns mångfacetterad, djup och intressant, som berör något i mig själv jag vill utforska.

Så om jag fortfarande är ute efter samma saker, hur har då sökandet efter det utvecklas?

För det första så är jag äldre. Jag kan relatera till mig själv på ett annat sätt. Jag kan förstå drivkrafter bakom viljan att spela vissa roller och berätta vissa berättelser. Jag har bättre koll på mina gränser, vilket gör att jag har en större medvetenhet om hur jag kan och vill tänja på dem. Jag har också andra metoder i ryggsäcken som gör det lättare att få till det spel och den berättelse jag vill uppleva/berätta/spela. Om jag inte gillar hur något görs, så hittar jag på en egen metod och spelar.

Ibland upplever jag att jag blivit en sämre lyssnare när jag lajvar. Att jag lajvar så sällan nu ”på fritiden” att jag när jag väl får släppa loss går berserk i berättelsen. För att jag behöver få vara fri och förfärlig i mitt spelande. Det är något jag ska försöka samla in. För jag vill vara en lyssnande spelare, som man kan lita på.

För varje lajv så utvecklas jag lite till. Men det är svårt att se utan år emellan för perspektiv.

Men det jag vill ha, det har inte förändrats särskilt mycket.

Mord, blod, våld och sex. Och lite ångest, lite kärlek och lite gråt. Och en bra historia som berör i själen.

Kommentera

