Gästinlägg: Bloggutmaningen: 1. Mitt första lajv

Jag lånar ut min blogg för att även min gode vän Johan Röklander ska få haka på. Här är första inlägget:


Silverskäran 92. 

En scoutgård utanför Karskoga skulle vara byn. Vi var 3 bröder, skogshuggare, och vår syster som inte ville vara skogshuggare så hon var något jag inte minns. Senare under lajvet tröttnade vi alla på att vara skogshuggare och blev hux flux demondyrkare med blod i mungipan. Bostad: orange presenning. Antal bofasta i byn, vi fyra + borgmästaren och bygardet. Ja, så någon i värdshuset som jobbade där så klart. Antal på lajvet: nästan 70 st. Intensivt, spännande och vanebildande. Mötte mitt första troll, min första strid, min första intrig, min första kontakt med latex, mitt första allt.

Vilka möjligheter som låg framför mig sen den dagen. Vilka resor som skulle upplevas. Hade jag vetat då hade jag gjort om det likadant i alla fall.
Det var så vackert, älvor som dansade på ängen det vackraste jag sett. Trollet var större än något annat som senare funnits. Spelarnas utrustning var så fint gjord. Spelet var så bra. Alla var så duktiga. Det var precis som min barndoms vinter. Den var alltid snöfyld och sparkvänliga vägar överallt.
Vår intrig var att hitta vårt arv. Det bestod av en pergamentbit som vi var tvungna att värma över eld för att få fram skriften och så var det slut. Redan där, på mitt första lajv, insåg jag hur tråkig en ”hitta skatten” intrig kan vara. Hur mycket roligare mötet mellan människor är än sökandet efter det materiella, både in och off.

– Johan

Ett svar to “Gästinlägg: Bloggutmaningen: 1. Mitt första lajv”

  1. Miriam » Bloggutmaning om lajv Says:

    […] skriver Björn skriver. Nyllet skriver. Anna-Karin skriver. Johan gästbloggar hos henne. Karin skriver. Ekomuppen skriver. Emma skriver. Mirfaks skriver. Glim […]

Kommentera

