Bloggutmaning: 3. Vilket sorts lajvande jag gillar

Redan efter några år i fantasysvängen började jag längta efter något annat. Det var i slutet på nittiotalet och jag började känna att det där med fantasy inte var rätt för mig. Det var för mycket jobb, (jag kommer till det i nästa inlägg) och jag tyckte att alla berättelserna var ganska platta. Jag behövde utmanas mer tyckte jag. Jag tänkte att det måste finnas nåt mer som man kan göra. Vi började göra egna lajv i Örebro. Korta lajv som utspelade sig i nutiden. Som inte krävde att man satt och sydde tills fingrarna blödde eller att man frös i ett tunt tält i flera dagar. Lajv som handlade om människor jag kunde relatera till.

Sedan dess har det varit med ledord oavsett vad för lajv jag valt att åka på. Att kunna relatera. När vadmalskläderna och skogen försvann försvann också min känsla av att lajv ofta krävde mer än vad det gav.
Jag ville utvecklas personligen. Jag ville åka från lajvet förändrad som människa.
Sen är det ju inte alltid som lajv gör det av sig självt. Jag är ganska medveten om vad jag vill ha när jag väljer lajv. Jag väljer lajv och roll efter intresse. Efter vad jag tycker är intressant just nu. Vad för tematik jag går och funderar på. Sen ser jag till att rollen och lajvet kan behandla den tematiken.
Men ibland drabbar lajv en utan att man tänkt det. Eller förutsett att det ska slå till. Jag är öppen för att påverkas, alltid, men bäst blir det nog när det bara smyger sig på.

När man när lajvet är slut tänker: Jag kommer aldrig bli densamme igen. Min upplevelse har gjort att jag måste se på världen på ett annat sätt, och det kanske inte står klart för mig nu, det kanske måste gå tid för att jag ska förstå på vilket sätt som min syn på omvärlden förändrats. För det fina med lajv är att den spelade verkligheten sipprar in i vardagen och påminner, påverkar och påpekar. Dina upplevelser fortsätter spela roll efter lajvet är slut.

De lajv och lajvare som spelar så, som påverkar mig så. Det är den sortens lajv jag gillar.

Fotona är från Uppland runt 2001 och PanoptiCorp 2003

 



Kommentera

