Bloggutmaning: 2. Min största lajvtabbe

Det är kanske inte min största, men den här tabben har påverkat mig matmässigt sedan dess. Det här var på Sirions vagga 1997 och jag skulle åka på mitt första riktiga lajv. Jag och min kompis Klara hade förberett oss minituöst. Vi hade torkat kött i ugnen, skaffat massor av rotfrukter, fixat trämatskålar och järnbestick, och till och med en gryta att hänga över elden. Vi var sjukt nöjda med oss själva. Vi packade in all mat i tidsenliga linnedukar med snöre runt.

Jag kan i efterhand inte riktigt förstå hur jag tänkte. Men jag tog ett paket fryst minimajs (medeltida!), tog ur dem ur sin offiga förpackning och lindade in dem i linne. Sen hände det som plägar hända med fryst mat som exponeras för svensk sommarvärme. Den smälter.

Hela lajvet åt vi mat som var halvsoggig och indränkt i minimajssaft. Av förklarliga skäl kan jag till denna dag inte äta eller känna smaken av minimajs.

 

Lajvet då? Jo, det fick väldigt gott betyg. Jag minns att vi pratade om att orchöverfallet på lördagskvällen kändes väldigt äkta. Vi stängde in oss i värdshuset med barrikaderade dörrar och skrek i mörkret. Och att det var första gången jag träffade Johan Röklander.

 

3 svar to “Bloggutmaning: 2. Min största lajvtabbe”

  1. Love Ersare Says:

    Haha, fantastiskt!

    Jag minns när jag och BJörn på vårt första lajv hade köpt torrsoppor och lagt i fina hemsidda skinnpåsar. När vi sen kokade dem i en stor gryta kring elden flöt det omkring tjusiga små bokstavsmakaroner som gjorde sitt bästa för att paja medeltidsstämningen…

  2. JR Says:

    Det var första gången jag blev kär i AK

Kommentera

