Bloggutmaning: 1. Mitt första lajv

”Visst kan du vara med! Vi vet inte riktigt vad tjejer ska spela bara. Du kanske kan vara älva eller hora?

Killen är 15 och spelar rövare. Jag är 14 och har tagit mig ut i motionsspåret för att jag vet att de spelar lajvspel där. Jag vill så gärna vara med, men jag vet inte hur jag ska kunna göra det utan att för alltid stämplas som ultratönt av mina klasskamrater. Så jag ordnar ett litet ”sammanträffande” ute i skogen, så att blev liksom ojsan hoppsan jag bara ramlade in i spelet. Egentligen darrar jag i hela kroppen av spänning. Jag får vara med!

Dock verkar inte rollalternativen så roliga. Jag säger ändå glatt okej och jag och min lillasyster cyklar hem i halsbrytande takt för att ta på mig kläder som är ”lite medeltida och 70-tal,” (HAN SA SÅ!). Jag har knappt tid att kasta i mig lite mat, tänk om de inte är kvar när jag kommer tillbaka. Jag hittar en varm tröja och en kjol och ett par utsvängda jeans. Min lillasyster tar mammas ullunderbyxor och sminkar på en blåtira. Vi bestämmer oss för att jag är Drottningen av Söder och hon är min lojala tjänare. Ur redskapsboden gräver min pappa fram ett gammalt träsvärd som jag sticker i bältet. Vi är redo för äventyret. Väl i skogen börjar det mörkna och läskiga figurer kommer fram ur skuggorna. Vi blir rånade av några skumma typer och jag tappar mitt träsvärd. En kille drar fram ett svärd och ropar:

”Här är svärdet som var brutet!”  Vi gör enad front mot banditerna och svartbloden och blir genast nedboffrade av deras plastvapen. Det är så spännande så att jag nästan kissar på mig. Det är precis som i böckerna!

Under gatlyktan stod pappa och tittade på med hunden i koppel. Jag bestämmer mig för att jag hädanefter är en lajvare. Folk får säga vad de vill.

14 år senare tittar jag med tacksamhet på den modiga tjejen som vågade fortsätta trots socialt stigma och töntstämpel. Lajvandet och rollspelandet är för mig i dag fortfarande det viktigaste jag håller på med, både som jobb och som kulturutövning.

(Texten är tidigare publicerad i Bangs nördfeministnummer)

3 svar to “Bloggutmaning: 1. Mitt första lajv”

  1. Birgitta Says:

    Ja jösses vad jag minns den där första gången, tyckte ni var väl unga och mitt modershjärta slog många volter. Naturligtvis blev jag inblandad i tillverkning av kläder och Calletex fick ett uppsving med alla linnetyger jag köpte där. det var himla kul att sy fina kjolar, blusar och liv från folkdräktsmönster. Minns när ni hade tvådagarslajv i latorp några år senare Det var ju kul förra året då jag på en av mina första ridturer i latorp stötte på värdshuset från just det lajvet. Jag var bra sugen på att prova på men det blev aldrig av, är väl lite för feg
    /mor

  2. hglundahl Says:

    Gilla ni Narnia här i trakten?

    Chronicle of Susan Pevensie

    Capitlet ”And Friedman looked for Su in the wrong office” hedrar live role playing – med det fölgande.

Kommentera

