Jag måste nog #prataomdet lite mer

I svallvågen efter hela #prataomdet så har jag haft så mycket tankar. För mig började att jag skrev en text som hette Lost in crazy här i bloggen, som svar på alla spekulationer om kvinnorna som anmält Julian Assange. Jag ville skriva om privata erfarenheter av att inte riktigt fatta när människor man har sex med går över ens gräns. Att det är fullt möjligt att verka glad och lycklig efteråt, för att man inte fattat.

Nu är jag engagerad i rörelsen #prataomdet och min text har även publicerats på bang.se. Och jag inser att jag inte riktigt kan fortsätta om jag inte får prataomdet från den andra synvinkeln också. Att när jag läser och tänker hela tiden så börjar jag se saker i nya perspektiv. Börjar minnas situationer då jag inte varit så bra. Det här ingen post för att urskuldra mig, situationerna hade naturligtvis bakomliggande anledningar, dålig självkänsla, emotionellt kaos, kasst förhållande osv men faktum kvarstår, jag har också varit den som gått över någon annans gränser.

Jag vill inte beskriva specifika situationer, för att inte lämna ut henom som det gäller, men jag kan ändå anta att jag i min desperation efter hens kärlek några gånger rejält gick över hens både kroppsliga och psykiska gränser. Vad jag minns det så pratade vi ganska mycket om det redan då, men jag var alltid för förtvivlad över att jag upplevde mig avvisad för att se min egen del i det. Det är läskigt. Jag blir lite svettig och känner ett behov att höra av mig till hen och säga att jag förstått lite bättre nu, att jag vill be om ursäkt. Men jag vet inte om hen vill ha eller behöver min ånger. Jag kan bara säga att det aldrig kommer hända på samma sätt igen och jag kommer aldrig agera så igen, hur ledsen och kärlekspanikad jag än är.

Jag försöker prata om det. För berättelsen om gråzonerna är så viktiga. Oavsett på vilken sida en stått. Och för att jag ska kunna stå för att jag en gång blev utsatt, så måste jag också vara med på att jag en gång varit någon som utsatt någon annan.

Kommentera

