Städa och känna sig melankolisk

Jag städar. Det tar sån tid. Jag röjer i korta outbursts, lyssnar på gammal musik från 90-talet. När jag städar mitt nattduksbord hittar jag min gamla dagbok från 2001 -2005. Den är en riktig ångestvolym som jag har gråtit ut i många gånger. Jag har bara skrivit i den de gånger jag mådde som sämst, då det inte fanns något annat utlopp än att skriva. Det är ingen rolig läsning. För mig var tiden mellan 20 och 25 den allra allra jobbigaste i mitt liv. Jag blir sorgsen och lite gråtmild, men som mitt äldre jag känner jag en enorm ömhet för den trasiga lilla flicka jag var. Det enda jag ville var att älska och bli älskad, och så var det så svårt. Varje hjärtslag en längtan efter ömhet och ömsesidighet. Varje ord på pappret en fråga om varför jag inte fick det jag mest av allt ville ha. Varför jag inte kunde älska mig själv.

Så nu hedrar jag den jag var genom att lyssna på Pearl Jams Nothingman att älska mig själv i retroperspektiv. Jag hittade kärlek och jag hittade någon att ge kärlek till. Som passade mig. Som inte gjorde mig illa. Jag hittade styrkan att våga älska mig själv tillslut. All den trygghet jag nu har vill jag hälla i mitt lilla lilla post-tonårshjärta. Du var värd allt som var bra.


När Messias sedan kommer så ska jag fråga honom: Var det värt det?

Var det värt allt lidande?

Och han kommer att se på mig lugnt, säga:

– Nej. Det var inte värt det. Men allt lidande har ni åsamkat er själva. Inte jag.

– Men det var du som satte igång allt, skulle jag säga.

– Det var det, skulle han säga. Det var jag som tjuvstartade bilen, hoppade ur och såg den glida nedför branten.

– Ja, det var du, skulle jag säga.

Sedan skulle han hålla mig i sina armar och le.

Jag skulle gråta och klamra mig fast

(ur dagboken, 28 maj 2002)

Kommentera

