Rimlighetsförtrollningen

På IKEA:s marknadsavdelning finns ett särskilt rum dit bara människor med M-klassificering kan komma in. Inte många har satt sin fot där om de inte är en av dem. Jag talar om IKEA:s företagsmagiker. Deras förtrollning är enkel men skoningslös. Över alla IKEA:varuhus ligger det en konstant upprätthållen rimlighetsförtrollning. Den känns inte, märks inte, men när man som intet ont anande kund stiger in genom dörrarna till ett varuhus så sänker den sig över en. Den är så smart utformad att någon borde få ett pris. Offret drabbas nämligen av en välvillig öppenhet för allsköns ting. Allt verkar rimligt helt plötsligt. En diskborste för bara 9 kr är helt rimligt. Men plötsligt så ser man en skål i borstat stål som bara kostar 99 kr. Det är helt rimligt att vi behöver en sådan. Och sen en badrumsmatta för den kostar bara 49 kr. Helt rimligt.

I den stora moderIKEA;n i kungens kurva förstärks dessutom magin av att alla vandrar i cirklar som en enorm buddistisk stupa. Rimlighetsmagin är så stark att det kan ta flera timmar att vakna från den. Man vaknar upp hemma flera tusen kronor fattigare men med en massa rimliga användbara prylar man aldrig visste att man behövde. Det är nästan omöjligt att stå emot.

Idag har jag och Daniel besökt IKEA. Vi kom dit för att köpa två Portis, klädhängare. Bara Portis. Vi kom hem med två Portis, åtta galgar, sex vinglas, två praktiska matlådor och en diskborste. Allt var sådant vi behövde. Rimligt. Rimlighetsmagin var nästan helt oemotståndelig när det gällde en en gigantisk glasvas, bara 99 kr. JAG VILLE HA DEN. Den hörde hemma i vårt hem. Det var helt rimligt att den passade perfekt. Vi ville båda ha den. Efter lång debatt insåg vi tillslut att det inte fanns någonstans där den skulle kunna stå och att vi faktiskt inte visste vad vi skulle kunna ha i den. Vi ville fortfarande ha den, men kom fram till att om vi fortfarande ville ha den imorgon så kunde vi åka tillbaka till IKEA och köpa den.

Väl hemma känns den fantastiska glasvasen väldigt avlägsen.

Men kudos till företagsmagikerna på IKEA:s marknadsföringsavdelning. Ni är verkligen top notch.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: