The things you do for larp

Jag har lajvat sedan jag gick i åttan. Det blir ungefär 15 år. Varje gång jag ska åka på lajv som kräver förberedelser (en del är ju tack och lov sådana som inte kräver några) så hittar jag något som exalterar mig lite extra. Jag har aldrig tyckt att det där med att sy tusen kjortlar av ylletyg har varit skoj då jag är usel på att sy, så det är inte det.

Jag brukar istället fastna på en liten detalj som den blir jättestor. En gång bryggde jag massa äppelcider av äpplen i mina föräldrars trädgård för att ha med på ett fantasylajv (”Under röda vingar” tror jag att det var). Sen var jag tvungen att slåss lite för att överhuvudtaget få ha med den då lajvet var strikt alkoholfritt, men det är en annan historia.

I sommar ska jag åka på ett postapokalyptiskt lajv som heter Skymningsland som utspelar sig ett antal år efter både krig och pest i dagens Sverige. Vi ska åka som en slags nystartat röda kors kan man säga, från ett kloster. Vi behövde något att muta oss in i bosättningen med. På Panduro hobby hittade jag en sats med tvålmassa och tänkte, ja! Nu ska vi göra tvål, för det måste det vara brist på efter katastrofen. Igår gjorde vi tvålen. Faan vad mycket tvål det blev. Och inte följde vi receptet heller. Apelsin och citrondofter finns nog inte i världen, då det inte finns så mycket handel med utlandet. Istället smaksatte vi tvålen med saker som kanske fanns att tillgå i sådana omständigheter – ros, äpple, honung, ingefära, havregryn, solrosolja osv. Vi hittade gammal torkad kanel och nejlika i mitt skafferi och tänkte att det kanske man hittade någonstans, även om det inte fanns så mycket. Det var så mycket tvål att jag drömde om tvål i natt. Allt är nu inpacketerat i tidningspapper och snöre.

Här är en av våra fintvålar – kanel, nejlika och havregryn (för känslan av lite scrub).

Jag är så trött på tvål!

Man kan säga att jag fick mitt lystmäte – för den här gången.

Kommentera

