Koncentration… BÖRJA!

Jag har ett koncentrationsspann på ungefär tio minuter. Ibland mindre. Hade jag gått i högstadiet eller gymnasiet hade jag nog fått ganska mycket skäll för att jag hade svårt att lyssna (jag minns inte om jag fick det när jag väl gick på högstadiet, men jag var ganska bra på att fejka att jag jobbade när jag egentligen gjorde annat). Jag hade varit tjejen med dyra mobilen som man fick säga åt IGEN att stoppa ned den i väskan. Typ. Jag är helt enkelt dålig på att göra samma sak länge. Det betyder inte att jag inte hänger med. För att vara så lättdistraherad och mer intresserad av att läsa fantasyromaner och skriva dikter på lektionstid hade jag otroligt bra betyg. Det är bara så att jag efter ett tag måste få göra nåt annat, dra ett dåligt skämt, facebooka eller kolla nån blogg. Annars orkar jag inte. För när jag väl jobbar så är jag sjukt snabb. Och jag får mycket gjort.

Därför är det just nu skönt att vara sin egen chef. Om jag hade hade haft någon som hade nån slags position att kunna döma hur och på vilket sätt jag jobbar så skulle jag vara helt körd. Det enda den personen skulle se är att jag sitter och klickar, gör te eller kollar twitter. Jag tror jag skulle få sparken direkt.

När jag läser om arbetsplatser som vill kunna blocka till exempel facebook för att inte anställda ska kunna använda det på arbetstid så blir jag lite kallsvettig. Inte för att jag inte kan leva utan min facebook utan för att jag vet att jag skulle göra ett sånt jävla mycket sämre jobb om jag inte fick pausa och göra andra grejor då och då i korta tidspersioder. Och fanns inte facebook skulle jag spela MSröj eller Kungen bara för att få tänka på något annat. Min hjärna processar det jobb jag gör när jag klickar planlöst eller lägger patiens. Och sen när jag är i jobbmode igen så går jobbet mycket smidigare och fortare. Men som chef ser det inte bra ut om ens anställda surfar runt på sidor om superhjältar och tv-serier eller lägger upp snajdiga one-liners på facebook när DE EGENTLIGEN BORDE ARBETA. Och det finns inte en chef i världen som jag skulle kunna förklara för att jag är en mer effektiv arbetare om jag får arbeta på mitt sätt.

Under en vecka har jag hyrt kontorsplats på Betahaus i gamla stan för att göra ett stort jobb för ett pedagogiskt företag. Det är mycket papper, mycket skrivande. Och jag bestämmer helt själv hur och när jag jobbar.

Saker jag gjort i mellanpauser under mitt kontorsarbete:

Tagit foton på mig själv:

Dag 1.

Dag 2.

Dag 3.

Gjort en dance off – video och lagt upp den på youtube.

och gjort en fin spellista för bra jobbmoral.

Pop och andra åkommor

That’s just how I roll.

Är jag ensam om detta?

6 svar to “Koncentration… BÖRJA!”

  1. Julia Says:

    Så inte ensam. Och jag ÄLSKAR dans-videon.

  2. Josefin Westborg Says:

    Åhh!! Underbart!! ❤
    Jag förstår precis. Jag är så likadan. jag kan få ångest på jobbet för att nån ska se att jag gör massa strunt även om jag vet att i slutet på veckan kan jag alltid titta på vad jag gjort och vara nöjd med min arbetsinsats. Jag får mycket gjort men kan inte hålla fokus i längre perioder. Ibland händer det dock att jag kommer in i galna arbetsstim och kan jobba undan sjukt mycket i 2-3 timmar och tappa verklighetsuppfattningen. Jag älskar när det händer. Men för att de ska inträffa behövs massa annat trams emellan.
    Fö var din danceoff en av de bästa ever!

Kommentera

