My original fantasy

Började gråta på jobbet idag. Jag jobbar en dag i veckan med 3-5-åringar och drama. På eftermiddagen hade vi vila och då lyssnade vi på Ronja Rövardotter.  Ni vet den där klassiska som i alla fall jag är uppväxt med, med Astrid Lindgrens röst och repliker och scener från filmen emellan. Jag insåg att jag inte hört den här skivan på många många år och blev helt emotionell. Tårar rann och jag fick försöka dölja det från barnen genom att låtsas vara snuvig.

Det är här min original-fantasy. Inte Sagan om Ringen, inte Narnia. Utan i rövarskogen med vildvittrorna och rumpnissarna. Det var den här känslan jag var ute efter när jag gick på mitt allra första fantasylajv för 15 år sedan.

Jag har bara inte förstått det förrän nu.

Det finns så mycket att säga om hur jävla bra Ronja Rövardotter är. Det är ingen quest för att rädda världen, ingen manlig utvald hjälte, ingen episk magi. Bara en historia om att växa upp, en historia om en pappa och en dotter, och den första vänskapen. I fantasymiljö. Astrid visste vad hon sysslade med.

5 svar to “My original fantasy”

  1. Miriam Says:

    Fantastiskt!

  2. Trine Says:

    Kjenner igjen den følelsen. Husker da hun døde. Jeg leste nekrologen over frokost. Litt senere satt jeg på jobb, alene på kontoret mitt på sykehuset og plutselig begynte jeg bare å gråte. Jeg var så rørt og så takknemlig for alt Astrid hadde bidratt med i mitt liv og for min forståelse av verden.

  3. Mew (Mevelyn) Says:

    Åh, jag känner mig riktigt lycklig av att läsa det där! :,DDD ❤ Det är så vackert och så sant! :,) ❤

  4. Petter Says:

    Så jävla sant!

  5. Jocke Says:

    Ja! och det som gör att jag gillar Ronja (faktiskt enda sen barnsbenen) mer än Mio och Lejonhjärta är att det inte finns någon stigmatiserande död i början.
    Ingen liten kille som dricker hemkört och fryser ihjäl i tegnerlunden, inga eldsvådor.

    Bara Mattisborgen och ett stort åskväder.

Kommentera

