Tjejer och grejer dom gör

Jag kan vara ett socialt miffo. Ganska ofta är jag det. Jag blir lätt stressad av sociala situationer och vet inte vad jag ska göra. Det är därför du ofta hittar mig i DJ-båset, som värdinna eller på annat sätt ansvarig för tillställningen. Då behöver jag inte stå och småprata och känna mig konstig. Då har jag något att göra, och allt socialt blir roligare för att det är liksom en bonus. Jag jobbar med det här. Det är inte såhär jag vill vara egentligen. Det går långsamt framåt.

Alla har vi våra små tekniker för att klara oss här i världen.

¨

En grej som skrämt livet ur mig sedan lågstadiet är andra tjejer. Jag vet inte hur en kommunicerar med dem. Eller så här: Om en är två, och sitter i en soffa och dricker te, så vet jag. Eller om en jobbar ihop. Men det finns en massa tjejkoder som jag bara inte har fattat. Och som varje gång det sker får mig att känna mig som det största miffot i världen.

En som jag har börjat tänka på på senare tid är att tjejer alltid kommenterar varandras utseende, det första de gör när de ses.

Typ såhär:

¨

Tjej A: ”Heej! Men gud vad fin du är!”

Tjej B: ”Jaa, du med! Du är verkligen jättefin, vilken klänning.” osv.

¨

Jag är alltid tjej B. Jag har inte koden i ryggmärgen så jag hinner aldrig först. Så när jag träffar mina väldigt snälla och bekräftande vänner så ser det ofta ut så här:

¨

Min snälla och bekräftande vän: ”Heej! Åh, vad fin du är! Vilken fin klänning!”

Jag: (är tyst, för här blir jag så himla ställd VARJE GÅNG. Varför kommenterar hon mitt utseende, vad är hon ute efter och vad är det meningen att jag ska svara? Ska jag säga tillbaka även om jag inte tycker att hon har på sig något särskilt, eller inte ens ser vad hon har på sig under kappan, eller ska jag bara säga tack och sen prata om något annat? JAG VET INTE!!!) ”…Jaha, tack. Eh… hur är läget?”

¨

Alltså jag missar det här varje gång. Pausen då jag måste tänka igenom varför mitt utseende blir kommenterat och hur det är meningen att jag ska respondera tar liksom bort all spontanitet i mitt motsvar. Ibland klämmer jag fram:

”Åh, tack, du är också jättefin.”

Men det låter liksom aldrig naturligt. Min förrvirrade micropaus är för lång.

¨

Så alla mina fantastiska snälla och fina tjejvänner, bli inte ledsna om jag inte säger tillbaka när ni talar om för mig hur fin jag är. Jag tycker ni är oerhört vackra, fantastiska och underbara vad ni än har på er och bara för att jag inte kan koden och blir ställd så får jag aldrig tillfälle att säga det.

Ett svar to “Tjejer och grejer dom gör”

  1. Teresa Says:

    Utseendekommenterarnormen åsido: När jag ger dig (eller vem som helst) komplimanger gör jag det för att jag vill att du ska veta att jag tycker du är fin. Jag blir gladast för ett tack, genkomplimanger är helt onödiga. ❤

Kommentera

